את עיקר כוחו הוא חייב לקפסאיצין, הרכיב הפעיל המרכזי שבו, האחראי על מגוון התכונות הרפואיות שלו

מונע מחלות, עוזר לדיאטה ובריא אש: כל הסיבות לאכול יותר פלפל חריף

הוא נלחם במחלות חורף, מחזק את החיסוניות ויעשה טוב גם לדיאטה. אחרי שתכירו את הקפסאיצין, החומר הלוהט והעוצמתי שבפלפל החריף, כבר תבינו למה ממש כדאי לכם לתבל איתו את התפריט החורפי

אפרת נבון
פורסם:
קר לכם? קבלו בחום ירק שינעים לכם את מזג האוויר, לעתים עד כדי שריפה. מלבד התחושה המחממת ותיבול האוכל, הפלפל החריף הוא מזון־על גם בהיבט הבריאותי. את עיקר כוחו הוא חייב לקפסאיצין, הרכיב הפעיל המרכזי שבו, האחראי על מגוון התכונות הרפואיות שלו. החומר העוצמתי הזה נחקר רבות בהקשר הרפואי, ומתברר שאכילתו יכולה לסייע בטיפול במחלות שונות. בנוסף, הפלפל החריף עשיר גם בערכים תזונתיים שמקנים לו תועלות נוספות. בין השאר תמצאו בו את הוויטמינים C ,B ,A, את המינרלים אשלגן, סידן, ברזל, מגנזיום וגופרית, וכן נוגדי חמצון רבים. הנה כמה סיבות שישכנעו אתכם לפלפל את התפריט החורפי.
1. תגבור החיסוניות
לקפסאיצין שבפלפל החריף יש יכולות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות שעוזרות לגוף להילחם בזיהומים ולמנוע מחלות שונות, בהן אלה הקשורות במערכת החיסון. בנוסף אכילת חריף מפעילה תאים של מערכת החיסון, ועל כן יכולה אף לסייע במקרים של מחלות אוטואימוניות, כמו קוליטיס, סוכרת, קרוהן, אסתמה, דלקת מפרקים, טרשת נפוצה וזאבת. 
2. איזון רמות הסוכר בדם
מחקר שפורסם ב־2006 בכתב העת European Journal of Pharmacology מצא שצריכת פלפל חריף מעלה את ספיגת הגלוקוז במערכת העיכול ומגבירה את ניצול הגלוקוז על ידי תאי הגוף באמצעות הורדת העמידות של התאים לאינסולין.
חריף זה לא טעם - אלא סוג של תחושת צריבה המורגשת בקולטני הכאב בלשון ולא בבלוטות הטעם. את תחושת הצריבה הזאת פיתחו הצמחים כהגנה מפני בעלי חיים כדי שלא יאכלו אותם. בעל החיים היחיד שצורך חריף הוא האדם
3. הפחתת רמות הכולסטרול הרע (LDL)
צריכת מזון חריף מפחיתה את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ומפחיתה את לחץ הדם ועל כן מסייעת למניעת מחלות לב וכלי דם. כך למשל, במחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology בשנת 2019, נראו תוצאות דרמתיות עם ירידה של 61% בסיכון לשבץ מוחי ושל 44% מתמותה ממחלות לב בעקבות צריכת פלפל חריף.  
4. סילוק ליחה ממערכת הנשימה
מחקרים שבוצעו תחת MRI הראו שצריכת קפסאיצין באופן קבוע מקילה על מחלות הקשורות במערכת הנשימה כמו צינון, ברונכיטיס, סינוסיטיס, שפעת ואסתמה. זאת מכיוון שהיא מפעילה סנסורים עצביים במערכת הנשימה שגורמים לסילוק הליחה, תורמת לזרימה של נוזלים המדללים אותה ומסייעת לפינוי שלה מהגוף.
5. בוסט לדיאטה
רעבים בימים הקרים? לא בטוח שידעתם, אבל צריכת פלפל חריף יכולה לעזור לכם גם בשמירה על הדיאטה. היא מפחיתה את התיאבון, גורמת לתחושת שובע ומזרזת את חילוף החומרים. במאמר סקירה שסיכם תוצאות של מחקרים מבוקרים, נמצא שאכילת פלפל חריף מגבירה את ייצור האנרגיה בגוף ואת חמצון השומנים ומעלה את הניצול האנרגטי של הגוף, ובכך תורמת לירידה במשקל באופן משמעותי ומובהק.
3 צפייה בגלריה
פלפל חריף
פלפל חריף
פלפל חריף. גורם לתחושת שובע ומזרז את חילוף החומרים
(צילום: shutterstock)

6. הקלה על כיב קיבה
אם אתם סובלים מאולקוס, כנראה החיידק הליקובקטר פילורי חוגג אצלכם, ופלפלים חריפים הם בין המזונות שקוטלים אותו. איך בדיוק? הקפסאיצין מונע ייצור חומצה, מעודד הזרמת דם לקיבה ומעודד את ייצור תאי רירית הקיבה. אבל שימו לב! בהתקף צרבת מומלץ להימנע מאכילת חריף.
7. הפחתת תהליכים סרטניים
צריכת פלפל חריף עשויה לתרום בעיכוב מחלות סרטן שונות ובטיפול בהן. כך למשל, במחקר שפורסם ב־FASTEB Journal נמצא שהקפסאיצין מסייע לטיפול בסרטן הריאות, בין השאר על ידי השמדת התאים הסרטניים בתהליך שנקרא אפופטוזיס (התאבדות עצמית של תאים). במחקר אחר, שפורסם ב־Journal of Clinical Investigation בשנת 2014 נמצא שאכילת פלפל חריף מפחיתה את הסיכון לסרטן המעי.
6. העלאת מצב הרוח
סובלים ממצב רוח עגמומי? תאכלו פלפל חריף! מחקרים הדגימו שצריכת קפסאיצין משחררת אנדורפינים, שהפרשתם גורמת להעלאת מצב הרוח. כיצד זה קורה? הקפסאיצין נקשר לקולטני כאב בלשון וגורם לתחושת צריבה. בתגובה לכך המוח משחרר הורמונים שמשרים תחושה חיובית כדרך להילחם בכאב, בדומה לתחושה הטובה שמורגשת לאחר אימון גופני מושקע.

לפלפל את המטבח: 2 מתכונים לוהטים במיוחד

קיטו פיתה פיקנטית
פיתה דלת פחמימות, נטולת גלוטן, עשירה בסיבים ומתאימה גם למי שמקפיד על תזונה קטוגנית.
מה צריך (ל־5 יחידות):
  • 3/4 כוס קמח קוקוס
  • 3 כפות שטוחות אבקת פסיליום (להשיג בחנויות טבע, זה הכרחי להתפחה!)
  • 1/2 כפית לפחות מאחד התבלינים או מיקס: אבקת צ'ילי, אבקת פלפל קאיין, פפריקה חריפה, אריסה
  • 1/4 כפית מלח הימלאיה
  • 1/3 כוס שמן זית
  • 1/2 כוס עשבי תיבול: שמיר, כוסברה, פטרוזיליה, זעתר, תימין
  • 1/2 כוס מים רותחים
מה עושים:
1. שמים במעבד מזון את הרכיבים היבשים ומעבדים לתערובת אחידה.
2. מוסיפים את שאר הרכיבים ומעבדים שוב לעיסה אחידה. אם הבצק לא נוח לעיבוד יש להוסיף עוד מים רותחים - הוא אמור להיות נוח לעיבוד וחלק.
3. מכדררים מהבצק 5 עיגולים ומשטחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה.
4. אופים את עיגולי הבצק בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות כ־35־40 דקות. הפיתות יתנפחו במהלך האפייה ויהיו טובות למילוי בממרחים שונים.
מטבל עגבניות ופלפל חריף
המטבל הזה מתאים לניגוב וילך טוב עם הפיתות מהמתכון שלמעלה.
3 צפייה בגלריה
פלפל חריף
פלפל חריף
סובלים ממצב רוח עגמומי? תאכלו פלפל חריף!
(צילום: shutterstock)
מה צריך:
  • 2 עגבניות בשלות, קלופות
  • 1 פלפל חריף, צלוי על הגז וקלוף
  • 2 שיני שום קצוצות
  • 2 כפות שמן זית
  • מיץ מ־1/2 לימון סחוט
  • 1/4 כפית מלח הימלאיה דק
מה עושים: מערבבים את כל הרכיבים בקערה ומחכים 10 דקות לפחות למיזוג הטעמים לפני ההגשה.
הגזמתם עם החריף? אל תשתו מים!
שתיית המים רק תעביר את תחושת השריפה לאורך הוושט ואף תחריף את תחושת הבעירה. במקום זאת אכלו פיסת לחם טבולה בשמן זית, אורז, יוגורט שומני או דבש, והשריפה תדעך במהירות. בכל מקרה, אל תפריזו באכילת חריף, מכיוון שצריכת יתר שלו עלולה לגרום לכאבי בטן.
ועוד משהו: החריף טוב גם מבחוץ
מעבר להעשרת התפריט בפלפל חריף, אפשר לצרוך את החומר הפעיל שבו גם במשחות המיועדות למריחה להקלה על דלקות מפרקים, כאבי שרירים וכאבים נוירופתיים. הקפסאיצין מאלחש כאב על ידי חסימת משלוח אותות הכאב למוח.
הכותבת היא נטורופתית מוסמכת ומטפלת בדיקור סיני C.A, N.D, M.A ובעלת מרכז "תרפא" לריפוי טבעי
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button